Rys historyczny

barnardos Historia przemysłu włókienniczego
W drugiej połowie XVIII wieku wprowadzono do użytku maszyny przędzalnicze. Spowodowało to znaczne, bo nawet 200-krotne zwiększenie wydajności pracy, a to doprowadziło do rewolucji przemysłowej, zwłaszcza w dziedzinie mechanizacji pracy. Maszyny przędzalnicze, wynalezione w 1765, oraz mechaniczne warsztaty tkackie, wprowadzone do użycia w 1785, sprawiły, że przemysł bawełniany został w ogromnym stopniu zmechanizowany. W efekcie doprowadziło to do rozwoju wielu innych gałęzi produkcji włókienniczej.
Rewolucja przemysłowa rozpoczęła się w Anglii, ale szybko rozprzestrzeniła się również na inne kraje. W XVIII wieku Anglia traktowana była jako wzór do naśladowania, w związku z tym wiele państw zapożyczyło od niej lub wręcz dosłownie skopiowało te innowatorskie wtedy rozwiązania technologiczne. Oczywiście, rewolucja przemysłowa nie przebiegała wszędzie tak samo, aczkolwiek jej skutki wszędzie były podobne.


Definicje:

Detal - dosł.: drobiazg, szczegół, drobnostka.
Handel detaliczny- jest to sprzedaż w małych ilościach, niehurtowo, bezpośrednio klientowi.
Bag 2 School Hurt- jest to jeden z etapów dystrybucji dóbr. Hurt to etap pośredni pomiędzy produkcją a handlem detalicznym, polega na zakupie bezpośrednio od producenta większych ilości towaru, a następnie sprzedaży placówkom detalicznym, zarabiając przy tym na marży. Sprzedaż hurtowa odbywa się w placówkach do tego przeznaczonych, nazywanych hurtowniami.


T-shirt
Koszulka, zwana potocznie T-shirtem, jest jednym z najbardziej praktycznych rozwiązań odzieżowych naszych czasów. Powstała w bardzo prozaiczny sposób, a mianowicie wzorowana była na dziecięcym body, aczkolwiek uznano zapięcie na dole za niepraktyczne, więc body zostało skrócone na wysokości pasa. Po raz pierwszy dokonała tego znana do dziś firma Hanes, a miało to miejsce w 1901 roku. Następne zmiany, które wprowadzono to ściągacz oraz zmniejszenie wcięcia. W ten sposób powstał znany i lubiany do dziś T-shirt, a język angielski (i nie tylko) zyskał nowe słowo. Od dnia powstania do dziś T-shirt przeszedł niemałą rewolucję, a dokładniej zyskał nowe role. T-shirty zaczęto wykorzystywać jako przestrzeń do zamanifestowania swoich poglądów, nie tylko politycznych, ale także społecznych, artystycznych, czy nawet seksualnych. W 1951 roku w samych Stanach Zjednoczonych sprzedano ponad 180 milionów popularnych koszul w kształcie litery T. Jednak największą sławę T-shirtowi przyniósł film. Począwszy od Marlona Brando, czyli Stanleya Kowalskiego w „Tramwaju zwanym pożądaniem” i pamiętnej sceny z rozerwanym podkoszulkiem, poprzez Jamesa Deana i fanów „Easy Ridera” w latach 60-tych, aż do niezapomnianej sceny z „Mission Impossible”, w której to Tom Cruise, zawieszony na stalowych linkach, również ubrany jest w T-shirt. Te niepozorne koszulki doprowadziły również do rewolucji obyczajowej, a to za sprawą przebijających przez mokry T-shirt sutków Jacqueline Bisset w filmie "Otchłań" z 1977 roku. W latach 80-tych T-shirty królowały na wybiegach największych projektantów, sam Giorgio Armani do dziś osobiście lansuje połączenie T-shirtu z elegancką marynarką.

Ogromną rolę w promocji T-shirtu odegrał także przemysł reklamowy. Idea wykorzystania części garderoby jako nośnika informacji narodziła się w armii. T-shirty zaczęto wykorzystywać tam do umieszczania na nich imienia i nazwiska, rangi czy numeru jednostki. Koszulki z nadrukami spopularyzowali zaś głównie hippisi w latach 60-tych.

Dziś dostępny jest przeogromny po prostu wybór wśród T-shirtów. Możemy wybierać wśród mnogości wzorów, fasonów, kolorów, a nawet wśród podgatunków, na przykład takich jak Tank Top, czyli powszechnie znany jako bokserka czy V-Neck, czyli T-shirt z dekoltem w tak zwany „serek”. Co więcej, T-shirt to cześć garderoby niezwykle demokratyczna, ponieważ nosić ją mogą zarówno ludzie o skrajnie odmiennych poglądach, jak i znajdujący się w zupełnie rożnych grupach wiekowych czy klasach społecznych.

Jak powstały legendarne dżinsy
Był rok 1847, kiedy to młody emigrant z okolic Bambergu przybył wraz z matką i siostrami do Nowego Yorku. Nazywał się Levi Strauss, a do Stanów przybył, jak wielu w tamtych czasach, w celu znalezienia pracy i polepszenia swojej sytuacji. Wkrótce poczuł gorączkę złota i w 1853 roku przeniósł się do San Francisco, gdzie zaczął handlować płótnem namiotowym. Niestety, sprzedaż plandek na namioty nie rozwijała się tak dobrze, jak początkowo planował Levi. Sytuację Straussa uratował genialny pomysł, by z materiału na namioty, mocnego i wytrzymałego, zacząć szyć spodnie dla poszukiwaczy złota. Spodnie, które szyli dla Straussa najlepsi krawcy, początkowo były brązowe, nosiło się je na biodrach i przy użyciu szelek, były mocne i miały praktyczne kieszenie. Później Levi dodał do nich nity oraz charakterystyczne pomarańczowe stebnówki, a także zmienił kolor spodni na niebieski. Do ich produkcji wykorzystał także nowy wówczas sposób tkania materiałów, który powstał we Francji (stąd nazwa „Serge de Nimes”). W spodniach pomysłu Levi Straussa zakochali się wszyscy ciężko pracujący Amerykanie, zarówno farmerzy, jak i traperzy czy hodowcy bydła. Po śmierci w 1902 roku, Strauss zostawił po sobie wart wiele milionów dolarów koncern.
Galeria zdjęć

Galeria zdjęć Galeria zdjęć Galeria zdjęć
Copyright 2011 by Odzież Używana S.C.
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie Ares S.C.
outlet kontakt transport cennik strona główna
Odzież Używana S.C. - Duchnice k.Ożarowa Mazowieckiego
ul. Ożarowska 28/30, 05-850 Duchnice / Warszawa, woj. mazowieckie - tel. 22 721 11 58